Saturday 12 March 2016

sekeping hati yang kosong..

Ku merenung sejenak di kolam jiwa
Bagaikan tiada rasa..
Bagaikan hilang punca..
Apa yang aku inginkn sebenarnya..
Apa yang aku ingin tafsirkan sebenarnya..

Kulalui liku hidup ini penuh selesa
Kupijak di bumi ini penuh bangga
Kufikir dunia ini aku yang punya..

Aku punya harta..
Aku punya takhta
Aku punya segala
Semuanya mengaburi mata
Semuanya menutup pintu jiwa

Aku akhirnya lupa..
Aku akhirnya alpa
Aku lupa pada Pencipta
Sejadah itu tidak pernah aku alaskan
Kitab suci itu tiada langsung aku hiraukan
Butiran tasbih itu entah ada entah tiada
Begitu angkuh aku..
Hatiku kini kosong
Apa sebenarnya yang aku cari??

Allah itu maha berkuasa
Allah itu tidak pernah lena
Akhirnya aku
Tersungkur di medan mehnah
Hingga tidak mampu lagi untuk berkata

Baruku sedari
Aku hanya insan hina
Aku bongkak
Aku angkuh
Lupa pada zat yang Maha Agung
Apa yang aku ada semua milikNya

Kini aku hilang segala
Aku ingin sekali mencari hatiku yang hilang itu
Aku ingin sekali mengisi hatiku yang kosong itu
Ku kini temui jawapannya
Kurebahkan diriku pada hamparan nan suci
Kuabdikan diri pada Kau pencipta diri

Ya Allah ya Rabbi
HambaMu yang kerdil ini
Bersujud padaMu
Hanya magfirah dariMu yang ku pinta

Terima kasih ya Al-Ghafur
Kau masih menyayangiku
Kau tak pernah tinggalkan ku walau sedetik..


by ukhti_miza
13/3/2016
2:18am
(setelah dua tahun menyepi)






No comments:

Post a Comment