Sunday, 3 November 2013



بسم لله الرحمن الرحيم

SANTAI DHUHA...

Lepas tazkirah subuh tadi....

"siapa nk join joging pagi ni?jom kita jalan2 kt kampung sekitar nilam puri"


namun tiada sahutan pada mulanya..ala..jomlah..kalu ramai boleh kita kluar..tapi kalau sikit kita joging dekat padang jelah...


Hem,,biasanya lepas je tazkirah subuh..masing-masing akan kembali ke bilik masing-masing..ada yang kembali beradu..hemm..aku pulak..aduh..macam malas jer..macam malas jer..


Aqilah semangat jer nak kluar joging dekat kg sekitar nilam puri ni..

kami yang lain..ada yang ckp..saye ok je..malas lah..em..tengoklah dulu...



aneka jawapan diberi..sekali pandang Qilah mcm kecewa ke??hehe..
Oklah Qilah..puas memikr ni..
Akhirnya kiteorg pun stuju...

Alhamdulillah...lebih kurang 18 orang jugak lah join..

semangat je diaorg..

Sebelum gerak warm up dulu lah ye..lagu gelombang keadilan dan demi matahari..siap buat gaya lagi korang..termasuklah saye la tu..hehehe..





Subhanallah indahnya ciptaanNya..menikmati keindahan pagi..udaranya cukup nyaman..kicauan burung..
Hem..buah langsat pun ada..sepanjang perjalann..tapi takkan nk ambik plak..tuan dia pun kita tak tahu kan..
adik2 semangat jer berlari..kitaorg berjalan jer...sambil bertadabbur alam..cehhwahhh...





sambil berjalan..tetiba sampai di satu persimpangan..hemm..cena ni???kiri ke jalan terus je?sebenarnya kitaorg tak tahu jalan sangt..tambahan jalan2 dekat kg di nilam puri ni..kata sepakat jalan terus jelah..jap2...sebenarnya kita nak pergi mana ni?
kandang kuda..kandang kuda..!
la..yaka?/hurm..oklah..kita jalan jelah..sebenarnya kami tak berapa ingat sangat jalan ke situ..dulu masa larian merdeka ikut jalan situ..tapi mana ingat dah..ok!kita ikut je jalan ni k..


subhannallah..hijauan tumbuhan di kiri dan kanan menenangkan mata yang memandang..
sebenarnya kebnyak kampung2 dekat kelantan ni  ada tali air.
perjalanan masih diteruskan...menelusuri mini tar..tepian anak sungai..hemm..rindu pulak kat kampung nun jauh di utara..
mana kandang kuda ni?tak jumpa pun..xpa..sabar..jap lagi pasti ketemu..hehehe

eh..eh..ada titi lah..jom2 kita begambar dulu..hemm..macam cantik je..macam cantik je..

ok..1..2..3..peace..hao ji  le..!




teruskan perjalanan..
akhirnya..!












jom 'BULATAN GEMBIRA'dulu..!








Ibrah dari santai dhuha ni..

Ingat tak sebelum kita sampai di kandang kuda ni..kita keliru antara dua..nak belok ke kiri ke kanan ke terus je..dan waktu tu kita tak tahu matlamat kita sebenarnya nak pergi mana kn..akhirnya..kata sepakat jalan terus dan nk pergi kandang kuda rupanya..alhamdulillah..kita tak sesat..


begitulah kita dalam mengharungi kehidupan ini..kita ada dua pilihan sama ada untuk ke syurga atau neraka..

kita sendiri yang membuat pilihan..Allah memang menetpkan rezeki masing-masing namun..pilihan itu kita yang tetntukan..jadi kita perlulah ada matlamat yang jelas..betul2..setuju sangt..ok2..sambung lagi..

kadang2 di suatu persimpangan kita buntu dalam membuat keputusan..jadi..mengadulah padNya..beristikharah lah..kerana Allah shj yng memegang hati2 kita..di akhirnya haruslah kita yakin seyakinnya..kerana Allah dh ck

Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.
(Surah Al-imran : ayat 159)

Allah juga berfirman dalam surah Al-Hajj:78 :

Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya Dia lah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamanya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama..

Semoga kita sentiasa istiqamah dalam melakukan ketaatan kepadaNya..amin..

Alhamdulillah...setelah sejam lebih perjalanan..kini kembalilah ke medan ilmu tercinta



thanks to all of u..maaf deh klu ada terkasar bahasa sepanjang 'SANTAI DHUHA

'BARAKALLAHUFIKUNNA.. =)  jom pekena roti canai dulu..!






....................................................................................................................................

Pengalaman indah yang tak bisa diungkapkan..
hem..biarpun hanya seketika namun mutiara ukhwah makin terjalin erat antara kami..macam suka jer..macam suka jer..of course la kan..

bukan senang nk dapat kluar ramai2 mcm ni..even x semua lah dapat join..best sangat...!
lepas ni boleh buat lagi deh..bereh..

...........................................................................................................................

BERSAMA MENYEMAI UKHWAH ISLAMIAH..
BERSAMA MENCAPAI REDA DARINYA..
INSYAALLAH..ZAI JIAN..
ASSALAMUALAIKUM
_coretan ringkas drpd ukhti miza_

2 comments:

  1. Subhanallah..best kan..kuda2..comey..

    ReplyDelete
  2. subhanallah.. indahnya terasa ukhwah ini :')

    ReplyDelete