Wednesday 21 August 2013

awan nanoku

Lihat ke arah sana

Serakan warna dan berarakan
Awan
Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi diri


Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu


Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu


Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu


Kasihnya
Kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua


Awan kekasih sebenarmu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu


Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari dulu


Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitis pun air matamu kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu


Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu


Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu


Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu


Begitulah awan nano
Setia melindungi diri tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu


Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu


Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

'Aduh..bnyaknya assingment yg kena siapkan...stressnya...dah masuk sem 2 ni bertambah-tambah pulak keja' rungut Nafisha sendirian..
Akhirnya nafisha membiarkan tugasan-tugasannya itu di meja,lalu merenung ke luar sambil Melihat deretan-deretan kereta yang lalu-lalang  di depan kolej aL-Malik Khalid itu.'sibuknya jalan hari ini..hemm..'kata Nafisha dlm hati.

Tiba-tiba air mata jatuh lagi...

Tanggal 2 Jun 1994 merupakan tarikh paling bahagia dalam diriku.................

'Alhamdulillah..tahniah isteri cik selamat melahirkan  anak perempuan..' kata jururawat kpd ayah..Betapa bersyukurnya ayah ketika itu ..Aku??Aku lagilah gembira dpt melihat dunia ni..setelah sembilan bulan berada dalam perut ibuku..tp di saat itu aku tidak dapat membuka mata seluasnya..terasa satu cahaya menusuk-nusuk ke mataku..hehe..biasalah..first time nk masuk ke dunia realiti..hehe..
Ayah telah menamakan aku dengan nama yang cukup indah..Aku rasalah..Nurul Nasuha Nafisha..

Doktor memberitahu ayah bahawa ibu mengalami pendarahan yang teruk..keadaan ibu sangat lemah ketika itu..Aku tidak dapat menyusui ibu saat itu.

 ..Alhamdulillah..Allah maha segalanya..Ibu kembali sihat dua minggu selepes itu..Cuma dalam tempuh berpantang itu ibu hanya bisa makan nasi dan ikan kering sahaja..sekali-sekala nenek memanggil mak bidan untuk mengurut ibu..

.Namun takdir Allah datang menguji keluargaku sekali lagi..Kali ini ibu jatuh sakit lagi..Aku pun tak dapat nak pastikan apakah penyakit ibu..kasihan ibu..tak mampu utk melakukan tugasannya sebagai isteri dan ibu kepada kami dengan sempurna.Seluruh badan ibu sakit..Segala urusan kami adik beradik diuruskan oleh ayah..Pada saat itu,dua orang abang dan tiga orang kakak aku masih lagi bersekolah..kasihan ayah..

'Aku tak mampu mengurus keluarga aku sorang-sorang.Tambahan Nafisha tu masih kecil' kata ayah kepada Pak su.'Kalau macam itu,biarlah aku yang jaga Nafisha..izinkan aku untuk mengambil dia..lagipun nafisha tu bukan anak orang lain..anak saudara aku kan..' balas pak su.
'Baiklah kalau begitu..aku titipkan Nafisha pada kau..Kau jagalah dia seperti anak kau sendiri..'
,
'ya angah..aku tahu lah..'balas pak su

aduh..aku tak sangka ayah akan serahkan aku kepada paksu..tapi waktu itu aku hanyalah anak kecil yang tidak dapat berbuat apa-apa..aku hanya turuti apa saja kata ayahku..lagi pula..akukan enggak bisa ngomong kan..hehe..tiba-tiba indon lak..

8 bulan kemudian..

'abang.Milah tak tahan lah..tengok Nafisha ni asyik nangis terus..'kata maksu.'awak ni pun biasalah budak-budak..tak nangis bukan budak lah cek milah oi..'
'susah betul kalau cakap dengan abang ni..anak kita yang lain pun nangis jugak masa diorang kecil dulu..tak lah macam Nafisha ni..geram saya..'marah maksu.
'tak baik cakap macam tu.dia tu anak abang saya tau!' balas ayah.
'tak kira,saya nak abang kembalikan budak tu kat angah..hari ni jugk!'

Nak tak nak paksu terpaksa menghantar aku kembali ke pangkuan keluargaku..yalah..kalau tak,siapa yang akan ambil peduli pasal aku kat rumah..paksu keluar pergi kerja..memang sepanjang 8 bulan ni maksu lah banyk nemjaga aku..tak pa lah ..aku reda..aku ni selalu nangis..aku pun tak ingat kenapa aku ni selalu nangis..manalah aku tau..tak ingatlah..masa tu kn aku kecik lg..

Keadaan ibu tak berubah..Ayah cuba juga berubat cara kampung..tapi belum ada tanda2 ibu akan sembuh..
 'Kasim,kalau tak ada sapa nk jaga Pisha ni,mari sini aku wak balik rumah aku..aku jaga dia' tiba-tiba nenek bersuara.nenek merupakan ibu kepada ibuku..nenek selalu datang ke rumah kami..lagipun rumah nenek tidak jauh sangt dengan rumah kami..

'eh.mak kan dah tua..tak mampu nak jaga pisha ni' kata ayah dengan nada terkejut
'takpa,dia cucu aku..aku boleh jaga..biarlah orang lain tak mahu jaga dia..biarlah orang kampung nak kata apa pun..aku aka jaga budak tu..aku tau kau tu tak mampu nk jaga pisha ni sorang-sorang kan?'jawab nenek dengn panjang lebar..

'hemm' ayah mengangguk tanda setuju..walaupun ada sedikit kegusaran di hatinya..di situ ayah dapat tahu..bahawa nenek sebenarnya kesunyian tinggal di rumahnya sendirian .. anak2 nenek dah berkahwin.nenek memang tinggal sendirian selepas bercerai dengan datuk..

Hari-hari bersama nenek merupakan hari paling bahagia dalam hidupku..setiap bulan ayah akan datang menghantar setin susu utk aku..walaupun aku tidak dapat kasih syang secukupnya dari ayah dan ibu..tapi aku bersyukur mempunyai ayah yang sangt bertanggungjawab..ibu,aku selalu doakan kau akan sembuh nanti..di saat aku nangis nenek sabar melayan karenah aku..tat kala aku demam nenek urut kepala aku,nenek masakkan bubur kegemaran aku..

setiap kali nenek dapat upah menoreh getah..pasti kami keluar ke pekan untk membeli barang..kami pergi menaiki basikal je..bersama sepupu aku yg tinggal berdekatan dengn rumah nenek..nenek akan belikan aku baju,mainan..nenek tahu walaupun di rumah tiada tv nenek sedaya upaya memenuhi hati ku dengn menbeli mainan,,supaya di rumah aku tidak kesepian..

 nenek sangt pemurah..tidak kira siapa yang berkunjung ke rumah nenek akan bagi duit..kanak-kanak yang sebaya dengana aku amat menyukai nenek..biasa lah budak-budak..bagi duit cepatnya ambik..hehe..nenek memang terkenal dengan sifat pemurahnya..

pengalaman aku semasa kanak-kanak tidak sama macam kanak-kanak lain..selalunya mesti suka tengok cerita kartun ka,,pegi main games,pergi garden ka..tapi aku tak..kehidupan aku seharian ikut nenek pergi kebun..teman nenek menoreh getah..pergi ladang tengok lembu..nenek juga yang mengajar aku menoreh getah..sweet kan..tak banyak orang dapat pengalaman macam ni...pernah suatu hari aku ada cakap kan nenek..'tok bila besar nanti pisha nanti jadi macam tok lah..menoreh dan bela lembu' bila ingat-ingat balik..kelakar kan...

aku sering bermain dengn sepupu aku..ala mainan budak kampung..main masak2,congkak..yang paling bes pergi memancing..wahhbila dapt bnyk ikan..nenek akan masak makanan kegemaran aku..sambal tumis ikan haruan..sedapnyaa...

sekali-sekala kami akan menziarahi ibu..nenek tak pandai bawa motasikal..so kami balik rumah ayah dengan menaiki basikal..bayangkanlah aku masih kecil..nenek akan letak aku di tempat duduk belakang basikal tu..ikat badan aku supaya berpaut pada tempat duduk itu...lagipun kami akan melalui jalan batu di tepi sawah..indahnya saat itu...melihat gelagat nenek berusaha supaya aku tidak jatuh dari basikal.

hari berganti hari..tahun berganti tahun..sedar tak sedar usiaku dah menjangkau 6 tahun..bermula detik fasa baru dalam hidup aku..aku mula bersekolah di PASTI.Setiap hari toklah yang akan menghantar dan mengambil aku..kekadg tu ayah yg ambik aku...


6 tahun kemudian

'pisha2!cepat datang sini!!' jerit aliah,sepupu aku.ketika itu ku leka bermainan di luar rumah..
'ya allah,tok jatuh..mulut tok berbuih..'
aku jadi tak keharuan ketika itu..aku menangis sekuatnya..aku tak pernah melihat nenek sebegitu sebelum ni..nenek telah dibawa ke hosp..dan ditahan selama 3 hari di wad..doktor mengesahkan nenek mengalami strok..tersentap hati aku apabila mendengr...hati ku mulai resah,,kegusaran di hatiku makin menjadi-jadi..aku takut..aku takut utk berpisah dgn nenek..ya allah kuatkan aku..

'kesihatan mak dah x macam dulu..mak kena ikut kasim balik rumah kasim..kalau mak terus tinggal di sini nnt strok mak tu serang lagi,sapa yg nk tengok?'kata ayah

'ini rumah aku..aku takkan pindah ke mana2' balas nenek
'tok,jgnlah macam ni..pisha janji nanti kita balik rumah tok sekali sekala..kita ajak abg zuki antar kita balik sini..pisha akan ckp dekat abng nanti..ok tok??'
nenek terdiam.akhirnya nenek akur dengan keputusan ayah..

aku kembali ke rumah ayah..setelah lebih 10 tahun ibu mengalami sakit misteri..aku tahu ayah sentiasa ikhtiar mencari penawar buat ibu..nenek juga sudah dpt menerima keputusan utk tinggal bersama kami..setiap hujung minggu abang zuki akan hantar aku dan nenek balik rumah nenek..rindu aku dekat teman di sana terubatlah jugak..

pada suatau petang kami sedang berborak dengan nenek..tiba-tiba ibu datang dari arah belakang..ya Allah terkejut kami bukan kepalang..sebab ibu bisa bercakap bahkan berjalan ke arah kami..kami bersyukur sangat kepada Allah..memamng ini suatu keajaiban dari Allah..kesakitan yang ibu tnaggung selami ini telah hilang..ibu telah bebas dari penderitaannya..memamng ternyata usaha ayah mencari penawar selama ini telah menbuahkan hasil..betullah apa yang Allah cakap setiap kesusahan itu ada kesenangan..ayah telah mengadakan kenduri kesyukuran kerana ibu telah sihat..alhamdulillah..terima kasih ya alllah..

hem..abg dan kak aku pun sudah melnjutkan pelajaran mereka ke menara gading..abng zuki ja sedang di sek menengh..aku jalani kehidupan seperti biasa..setelah melangkah ke sek men aku telah mengambil aliran agama..memag oklah dengan result upsr aku yg aku beroleh hujung tahun lepas..

setiap pagi nenek pasti akan melakukan kerja rumah..kawasan rumah sentiasa bersih..nenek memng tidak suka duduk diam..ada saja kerja yang nak dibuatnya..aku pula bersekolah sesi petang..dapatlah luangkan masa pd waktu pg dengan nenek..hemm bahagianya..nenek selalu cerita pengalaman dia semasa zaman jepun dulu..kesian nenek dan keluarga yang lain,,sberjuang matian utk melarikan diri dari kekejaman jepun..sampaikan kena tidur atas bukit..nenek cakap setiap malam kena kacau dengan hantu masa bermalam di bukit tu..luculah nenek ni..hehe

kadang2 aku terfikir..bagaimana aku nak hdapi saat aku berpisah dengan nenek..lalu aku mendapat satu idea..kalau aku duk di asrama..hubungn aku dengn nenek akan jauh sedikit..jadi aku takkan rasa sangt kehilangan nenek jika nyawanya diambil Allah..aku akan tetap sayang nenek..2 minggu sekali dapat juga aku jumpa dengan nenek..tahlah betul ka keputusan aku ni???aku susah sebenarnya nk berpisah dengan nenek..

akhirnya aku telah mengambil keputusan utk duduk di asrama..sampailah ke tingkatan lima.
aku tahu nenek sedih..aku pun sedih..tapi aku kuatkan juga..sampailah habis spm aku menginap di asrama..betapa gembiranya aku pabila dapt bercuti lama setelah tamat spm..

aku kembali rapat dengan nenek..tapi aku lihat sekarang keadaan nenek sudah tak seperti dulu..nenek kadang-kadang terlupa apa yang dia lakukan..kadang2 wktu pg sudah dikatakan tengh hari..mungkin ini kesan dari penyakit strok yang dialamimya...nenek mulai nyanyuk..aku sedih melihat keadaan nenek....tp kami sekeluarga sedaya upaya menjaga nenek...kesihatan nenek juga kadang2 tidak menentu..aku mulai resah..ya allah..mungkinkah saat aku kembali rapat dengan nenek,saat ni juga kau akan memgambil nyawanya..???aku berdoa pada allah agar dilanjutkan usia nenek..aku tahu dengan saki baki usia nenek sekarang yang menjangkau 80 tahun,bila-bila masa sahaja allah akan ambil nyawanya..

Alhamdulillah result spm dh keluar..aku dapt keputusan yang cemerlang..aku telah ditawarkan melanjutkan pengajian di akaademi pengajian islam universiti malaya nilam puri kelantan..betapa gembiranya hatinya ku..cita2 aku kian hmpir.tp ini baru permulaan langkah..aku harus kuat menghadapi mehnah2 hidup di alam kampus pula..

seminggu sebelum aku berangkat..aku sibuk mengemas..setiap kali aku beritahu aku akan ke kelantan..nenek akan menangis..hatinya sebak..hatiku juga sebak..tp kali ini menangis nenek bukan seperti biasa..seolah-olah ada sesuatu yang disembunyikannya dari pengetahuan aku.aku juga merasakn kesedihan yang teramat sangt utk berpisah dengan keluarga..tambahan lagi dengan nenek..5 hari sebelum aku pergi..nenek jatuh sakit..katanya sakit yang teramt sangat di dalm perutnya..sebelum ini nenek tak pernah megalami kesakitan sedemikian..strok juga sudah jarang menyerang nenek..

aku mulai risau..kenapa hati ku berat sangat nak berangkat ke kelantan ni..rasa macm nk teman nenek ja sampai nenek sihat..pada pagi itu..kesakitan nenek makin menjadi-jadi..nenek tidak dapat makan..nenek tidur saja..kerisauan aku makin memuncak...tengah hari itu nenek bangun..aku bancuhkan kopi..nenek minum sedikit sahaja..aku mandikan nenek,aku sikat rambutnya..aku pakaikannya baju dan kain batik.memang itulah pakaian kebiasaan bagi nenek..tp nenek tidak menuntur sebarang kata..nenek kembali tidur..petang itu..aku beri nenek makan lagi..kerana seharian nenek tidak menjamah makanan..malangnya nenek menolak..

'pisha,malam nanti kita pergi jumpa ustaz mail ya..kita cuba ubat kampung utk tok..mungkin boleh sembuh..'kata mak..
'ok'

seperti dijanjikan kami telah ke rumah ustaz mail..sejurus pulang dari situ..ibu terus melulu ke bilik tok untuk memberi air penawar.

tiba-tiba...........

'kenapa tubuh tok sejuk sangat ni???kenapa muka tok pucat sangt ni.
kenapa tok tak bangun pun..pisha dah kejutkan banyk kali ni' ulang aku.
..'yaka..cuba sekali lg..eh knp ni mak?mak!mak,kak lang,cuba cek nadi.!'suruh ibu.
 'innalillah..tok dah tak ada pisha' jawab kak lang .
.'akak tipu lah..tok tidur tu.tok x perasan kita kejutkan dia...'jawabku sambil mengalir air mata..makin laju butir2 mutiara itu jatuh di pipiku.

tapi hakikatnya memang nenek dah meninggal.........
aku bagaikan tak percaya apa yang aku alami sekarang..saat yang aku paling takut telah datang tanpa diundang..telah sampai saat allah menguji hmbanya..sama ada kuat untk menerima ujian ini atau tidak..

aku terdiam..aku terpaku..aku tersentap..ternyata jasad yang berada di hadapan aku sekarang sudah tidak bernyawa..jasad yang dulu mengusap rambutku,mengurut kepalaku tatkala aku sakit,memakaikan aku baju sebelum ke sekolah,yang membawa aku dengan basikal usangnya dulu,yang menyuap nasi ke mulutku dulu.. kini telah jauh pergi meninggalkan aku...aku reda..tetapi kesdihan yang teramat sangt masih kuat melekat di hatiku..

nenek pemergianmu amat dirasai
namun aku tak bisa menolak takdirnya..
kerna aku juga akan mengikuti langkah itu..
hanya masa kita berbeza..
selagi hayat dikandung badan,selagi kaki bisa melangkah
selagi bibir bisa menutur kata..
doaku selalu ada untukmu..nenekku......
kaulah awan nano bagiku..

................................................................................................................................

'oit!kau duk buat apa kat sini??mengelamun sakan..' sapa lisa dari belakang.
'astagfirullahalazim..terkejut aku!lain kali bagi lah salam dulu kalau masuk' jawabku dengn nada agak marah.
'hello aku dah bagi salam..kau yang x dengar..tula mengelamun sangt..kau nangis erk?'
'oh..yaka sorry..taklah..mana aku nangis pun..kau datang ni mesti nk bincang assignment nahu kan?jom2 kita bincang..' balas aku..
'ha..tau x pa..aku x faham tajuk ni lah..'
'yang ni macam ni..ingat tak ustazah ada cakap hari tu...........................'

begitulah kehidupan aku sekarang..sibuk dengan assignment..inilah perjuanagn dalam hidup..walau apa yang terjadi..hidup mesti diteruskan..jia you!!!(^^)..

sekian~




No comments:

Post a Comment